Hello guys,thanks for visiting my blog and reading my entries..

A BIG CLAP for my little fingers yang gigih menaip (^__^)

Thursday, August 22, 2013

Simbol 4 jari

Assalamualaikum...

PERNAH NAMPAK SIMBOL NIE?
Simbol,4,empat,jari,R4bia,Mesir,Egypt,Save,Mecca
R4BIA dan Simbol 4 Jari. Pasti ada yang tertanya-tanya kenapa Simbol 4 Jari dengan kaler kuning ni tiba-tiba melekat di media sosial dan #R4BIA menjadi popular. Trend sekarang ke? Apa maksud disebalik Simbol 4 Jari dan #R4BIA yang cuba disampaikan tu sebenarnya??

1. Dalam bahasa Arab, Rabi'ah/arba'ah bermaksud empat. Rab'ah (angka 4) dijadikan sebagai simbol keteguhan, kekuatan, perlawanan dan persatuan untuk seluruh dunia yang mencintai kebebasan.

2. Simbol 4 jari sebagai simbol untuk mengenang markas demonstran Pro Mursi di Rabi'ah yang telah dihancurkan oleh tentera junta. Simbol 4 jari untuk menunjuk ikon Rabi'ah.

3. Simbol 4 jari ini telah dilancarkan oleh Perdana Menteri Turki, Recep Tayip Erdagon mulai Sabtu (17 Ogos 2013) setelah mengecam keras pembantaian yang dilakukan tentera junta Mesir yang terjadi pada hari Jumaat dan Sabtu di Ramses Square dan Masjid Fatih yan dikepung tentera junta.

4. Tujuan avatar simbol #R4BIA dipakai oleh penyokong Morsi di media sosial seperti facebook dan twitter sebagai bentuk solidariti dan kepedulian terhadap apa yang berlaku di Mesir. Selain menimbulkan kesedaran orang ramai supaya lebih prihatin mengenai krisis di Mesir kini.
(Ini Yang Sebenarnya)

                                                                                                                                           
TAPI...tuppp...tuppp..
ada pulak anasir2 yang mengganggu kelancaran penggunaan simbol R4BIA nie...
dgn tertimbulkan isu ini :
                                                                                                                                                                   
Photo: Mohon penyebaran atas gambar ini terutama sebar kan lah untuk adik-adik kita yang masih bawah umur yang masih tidak tahu apa-apa dan mudah terikut-ikut.

Saya perhatikan ramai pengguna facebook menggunakan gambar sebelah kiri bertulisan KALIMAH TAUHID,saya berasa bertanggung jawab untuk memberitahu :

Kalimah tauhid itu di sertakan dengan satu jari  (seperti gambar kanan) bukan 4 jari.Ketika mengucap kalimah syahadah mahupun dalam solat duduk tahiyyat.

Mohon adik-adik DAN anak-anak jangan terikut2 lantas kalian pula terikut mengucapkan kalimah syahadah itu dengan 4 jari ya...


 -Copy Paste-
SILAKAN COPY PASTE DAN SEBAR KAN
" Mohon penyebaran atas gambar ini terutama sebar kan lah untuk adik-adik kita yang masih bawah umur yang masih tidak tahu apa-apa dan mudah terikut-ikut.

Saya perhatikan ramai pengguna facebook menggunakan gambar sebelah kiri bertulisan KALIMAH TAUHID,saya berasa bertanggung jawab untuk memberitahu :

Kalimah tauhid itu di sertakan dengan satu jari (seperti gambar kanan) bukan 4 jari.Ketika mengucap kalimah syahadah mahupun dalam solat duduk tahiyyat.

Mohon adik-adik DAN anak-anak jangan terikut2 lantas kalian pula terikut mengucapkan kalimah syahadah itu dengan 4 jari ya...


-Copy Paste-
SILAKAN COPY PASTE DAN SEBAR KAN "

Petikan ini diambil dari SINI
                                                                                                                                           

ehh..ehhh kenapa macam nie pulak ?dah kenapa? Kenapa edit sampai mcm nie?

TAK,macam nie...
Bukannya maksud Simbol 4 jari tu  la ilaha ilallah...kita tahu, la ilaha ilallah tu  merujuk kepada Tiada tuhan melainkan allah yakni allah itu 1.
Simbol 4 jari  JUGA bermaksud/mewakili kepada
4 perkara ini :
sokongan utk ikhwanul muslimin mesir. 
1.Allah matlamat kami 
2. Rasul ikutan kami 
3.Al-Quran perlembagaan kami 
4.mati di jalan Allah setinggi cita2 kami...

kecelaruan tu mungkin blaku disebabkan ada pihak yang edit gambar "tanda4" tu tidak memikirkan persepsi orng lain mengenai gabungan dengan kalimah itu...mungkin mereka hendak memaksudkan perjuangan bg 4 perkara tu berteraskan perkataan la ilaha ilallah...
so,nak selamat drpd berlakunya sebarang kecelaruan ataupun perselisihan pendapat,gunakan saja Gambar yg merujuk kpd Simbol 4 jari yang tidak disertakan dgn kalimah tauhid tu..

p/s :jgn jadi kreatif yang TERSANGAT kreatif dalam meng-EDIT sehingga boleh membuatkn orng lain salah tafsir dan berlaku kecelaruan.

betulkan kalau ada yang salah 
peace ya'lls hehe

No comments:

Post a Comment